Op Hemet-Ryan Airport bruiste het van de activiteit zaterdagochtend toen de Cal Fire-piloten zich klaarmaakten voor een nieuwe lange dag in de strijd tegen de dodelijke Fairview-brand een paar kilometer verderop.
Piloten trainden in een openlucht in de buurt, zwaaiend met kettle bells en beukende push-ups in het ongebruikelijk koele weer dat ’s nachts werd gebracht door de overblijfselen van tropische storm Kay.
Terwijl de voetbalwedstrijd Alabama-Texas op een groot scherm werd gespeeld, maakten koks grote schalen met in spek gewikkeld gehaktbrood klaar voor de lunch terwijl de laatste worst en eieren van de ochtend werden opgeborgen.
Chris Renner, een bosbrandpiloot voor Cal Fire’s Aviation Management Unit, poseert zaterdag bij een helikopter op Hemet-Ryan Airport bij de Fairview-brand.
Het was een zeldzaam moment van stilstand voor Chris Renner, een bosbrandpiloot voor de Aviation Management Unit van het California Department of Forestry and Fire Protection. De 40-jarige bracht woensdag- en donderdagnacht door in de cockpit van een “Cal Hawk” – een Cal Fire-gemodificeerde Blackhawk-helikopter – die 1.000 gallons water per keer oppikte uit Diamond Valley Lake en het van ongeveer 50 voet boven water losliet de Fairview-brand.
“De eerste nacht was er een heel intense vuuractiviteit – vuurslingers van 15 meter”, zei hij. “We probeerden de hotspots te raken, het zo veel mogelijk te vertragen. We wilden niet dat het vuur over de insluitingslijnen van het grondpersoneel zou uitbranden.”
Dergelijke waterdumps zijn een sleutelfunctie van elke brandbestrijdingsoperatie vanuit de lucht. Maar de Fairview-brand is een van de eerste branden waarbij Cal Fire speciaal opgeleide piloten zoals Renner heeft ingezet om ’s nachts te vliegen met nachtkijkers, en zich aansluit bij andere brandweerkorpsen, zoals Los Angeles, die branden vanuit de lucht hebben bestreden in het donker.
“Het vermogen om ’s nachts te vliegen heeft het vermogen van brandweerlieden die nachtploegen werken echt vergroot”, zei Marc Peebles, een openbare informatiefunctionaris voor de US Forest Service. “Dus net zoals je overdag ziet, met al het spectaculaire water en de brandvertragende materiaal , kunnen ze dat ’s nachts doen.”
De primaire rol van vliegtuigen is niet om branden te blussen, maar om grondpersoneel te ondersteunen, zei Chance Inwood, directeur luchtoperaties van Cal Fire Team 6.
Toch speelden de nachtritten een sleutelrol bij het onderdrukken van de Fairview-brand en het coördineren daarvan.
“Dit is een volledige onderdrukking van de brand. Dat betekent dat we er achteraan gaan met alles wat we hebben. We zullen hier dagen, misschien weken zijn”, zei hij.
Zie hier alle live bosbranden in America.