Laatste update 2 jaar geleden

De “Super Scooper”, het duurste brandblusvliegtuig ooit gemaakt. De kosten? zo’n 30 miljoen euro. Het is letterlijk een boot met vleugels en gebouwd als een Tank. De CL-415 kan in enkele minuten 5300 liter water oppakken en droppen boven de bosbrand. In vergelijking tot een blusvliegtuig uit de jaren 70 die een inhoud had van 750- 900 liter, is dit echt een zeer grote stap vooruit.

Candair werd gecontracteerd om een vliegtuig te bouwen die specifiek en alleen als doel had om bosbranden te blussen. Deze is in 2020 dor Viking Airlines geheel gestripped, gemoderniseerd en opnieuw opgebouwd. Van een nieuw dashboard met alle toeters en bellen, turbine motoren en meer.  Het gewicht van de CL-514 is rond de 14.000 kg, met een hoogte van 9 meter en een spanwijdte van 28 meter.

Buiten deze flinke afmetingen is het vliegtuig zo gebouwd dat het zeer snel kan stijgen, en met name bochten kan maken. Het vliegtuig moet namelijk kunnen vliegen en maneuvreren in ravijnen, heuvelachtig terrein en in gevaarlijke situaties.

Vliegtuig onderdelen supersized

Alle onderdelen op de vleugels welke het vliegtuig kunnen doen draaien, kantelen, dalen en stijgen zijn zeer groot uitgevoerd ten opzichte van een normaal vliegtuig. Ze dienen namelijk onder lage snelheden goed en snel te kunnen navigeren. Daarom is de achtervleugel ook een stuk groter dan een normaal vliegtuig. Al deze vergrote elementen zijn ontzettend belangrijk omdat het vliegtuig tijdens het scheppen van water moet afremmen tot rond de 165 km/h.


Het vliegtuig moet namelijk niet harder vliegen om zich binnen enkele tellen te gaan vullen met duizenden liters water. Dit word gedaan door een aantal items te laten zakken waardoor het oppervlakte water in het vliegtuig terecht komt. Het water wordt niet in het vliegtuig gezogen of via een vacuüm, het water wordt er in geschept door de zogenaamde “Probes” deze Probes worden automatisch naar buiten gezet onder het vliegtuig en via deze kanalen “scooped” het vliegtuig het water naar binnen. Het duurt slechts 12 seconden tot het vliegtuig vol zit met 5000 liter water!

Door de turbomotoren aan elke zijde kan het toestel binnen 3 minuten weer op de normale vlieghoogte zijn. Daarna is het allemaal handmatig werk. De grondploeg staat in contact met het vliegtuig die het water hebben “besteld”. De piloot dient rekening te houden met aardoppervlak, de wind en op welke hoogte hij dient te vliegen om het moment te kiezen waarop ze het water willen droppen. Het duurt slechts 2 seconden om al het water te droppen. Dat is een zeer korte tijd voor de piloot om zijn lading op de juiste plek te laten vallen.

Het grote voordeel van dit vliegtuig met zijn grote vleugels en zeer sterke motoren is dat het op een veel lagere hoogte kan vliegen met een lagere snelheid dan een normaal vliegtuig. De hoogte waarom het vliegtuig zijn lading laat gaan is zelfs maar 30 meter!

Na het droppen van de lading kan het vliegtuig gemakkelijk weer terug om een volgende lading water te halen. Het vliegtuig kan tot 6 uur lang blijven vliegen zonder bijtanken. het vliegtuig kan bij een gehele dag vliegen en ladingen lossen zo’n 680.000 liter water droppen.

Uiteraard zijn de kleuren van het blusvliegtuig ook belangrijk. Deze rood/gele kleurcombinatie is goed te zien voor iedereen, maar met name ook in de rook van de bosbrand.